Selasa, 28 Disember 2010

I am the Guru, Insya-Allah.


What a daylah hihi..hari ni dlm sejarah idop seorang aku, baru aku sedar tak lame lg aku dah nak jd chegu. Nebes bai..nebes kemain lagi. Ngan diri yg hampes camni, layakkah aku? Tanda soal di situ aku tinggalkan tak berjawab. Untuk 14 minggu akn dtg setat next week, aku akn bedah kemampuan diri sendiri menggalas tggjwb besaq nih…

Siang td, aku ngan partner LM (latihan mengajar/praktikal) aku, Solomon, berkunjung ke SMK Tanjung Bungah kat area Batu Feringghi. Tugas pertama kami untuk melaporkan diri dan berkenalan-kenalan ngan skolah tu alhamdulillah berjalan lancar. Tak terase sgt suasana persekolahannye sbb sesi baru tak setat lagi. Kami disambut pak guard yg mesra dan gatai sebelum ke pejabat bertemu pengetuanya, Puan Nooriah. Pengetua ni sangatlah keibuan dan menyelesakan. Alhamdulillah.




FPN - Falsafah Pendidikan Negara- Sumber Inspirasi!


Tapak perhimpunan SMK Tanjung Bungah.

Awai-awai lagi beliau tanye kami, nak ngajar ape? Wow, biaq betoi chegu?? Boleh pilih ka?? Hehe…ini yg bestnye ngan Puan Nooriah. Walaupun beliau tahu kami dah ade major/minor, tp beliau takdelah stret sgt..partner aku dpt ngajar subjek Sejarah. Aku?? Hehe..lari jauh dr major/minor aku sendiri. Tak disangka-sangka impian aku since Form 4 nak jd chegu BM tercapai hari ni wlupun aku tak ambik subjek ni untuk pengkhususan program. Sayanglah kat kat Chegu Nooriah ngeee hehe…mekasih mekasih mekasih!!!

Next, kami diberi plak pilihan ntuk join unit uniform, kelab ngan persatuan. Memang menariklah sbb slame ni aku ingat sume tu dah ditetapkan. Tp Puan Nooriah bg kelonggaran kat kami ntuk pilih. So aku pilihlah yg aku suke hehe…aku amek Persatuan Pengakap, Kelab Olahraga ngan Persatuan BM…woloho memang aku suke amatlah skolah ni wlupun juh dr USM. Tak kesahlah kan. Dulu jd ahli, then AJK, then jd Pengerusi, skang aku jd gurunye plak. Yeahh..i am the guru. Alhamdulillah.

Pastu kami bertanye-tanye la sket psl skolah ni. Kire mcm orientasi skolah gak laa. Walaweh, ini ler skolah yg aku rase sempoi kot..studentnye tak ramai. Around 400-500 je dlm satu-satu sessi. Patut ler skolahnye tak besar sgt.. Yg bestnye lagi kawasannye. Skolah ni terletak ats buket dikelilingi lot-lot mewah banglo bertengkat-tengkat. Kompem ank2 murid aku sok ank org kayo2 belake hehe..senang la nak buat pogrem pape. Aku dah terbayang nak buat pogrem kesukaanku mase skolah dlu ngeee..siaplaa mike sumer.

Lepas sembang2 ngan Puan Nooriah, kami dibenarkan berambus ngan arahan supaye dtg lg Khamis ni untuk meetin kurikulum n ko-k. Insya-Allah, ngan penuh semangat aku pi hehe…sblom blah, sempat gak aku pusing2 skolah ni. Memang tak besaq mana pun. Tempat berhimpun pun kecik kemain, kantin pun same..bilik gurunye plak sebesaq bilik darjah biasa jah. Bagus-bagus hehe..bleh rapat-rapat ngan chegu2 sume espeseli yg berstatus miss-miss tu hahahah…sambil menyelam kan J

Insya-Allah, klu sumenye okeh, aku ngan Soloman akn ke sane next week sbgai guru pelatih. Tugas, amanah n tggjwb ni amatlah berat n besar memandangkan skolah ni komposisi kaumnye agak seimbang. Maksudnye, anak cina, melayu mcm same banyak jugak laa..chegu2nye pun ramai cina. Satu suasana baru untuk aku…pape pun kenkawan sume doakan aku okeh.

4 comments:

cik BULAN berkata...

Slmt Ber"LM"..nmpk seakan srnok..Ngehehe~

AmaT WaN berkata...

hehe tenkiup..nebes lg banyak actly =)

Tanpa Nama berkata...

bersiap siaga lah dengan karenah budak2 pulau nie..ehehee
Banyak2 kan bersabar nanti ehh..huhuu

Tanpa Nama berkata...

bersiap siaga lah dengan karenah budak2 pulau nie..ehehee
Banyak2 kan bersabar nanti ehh..huhuu