Isnin, 2 Mei 2011

Ketika Lelaki Bersendirian


Aku tak tahulah betul ke tak, tapi ada orang kata, kalau lelaki makan sorang-sorang, jalan sorang-sorang, tengok wayang sorang-sorang, itu lelaki yang gagal. Sejauh mana benda ni betul, aku memang tak pasti. Apa ukurannya dan adakah ia adil, juga tak pasti.

Bagi aku, lelaki pun ada waktunya lemah, lagi-lagi bila bersangkut-paut soal hati dan perasaan. Nak jaga hati sendiri satu hal, nak jaga hati orang lain pun satu hal. Luaran mungkin nampak ‘bersendirian’ tapi dalamannya, mungkin lelaki tu sedang berusaha menjaga hati-hati yang lain.

Lelaki juga ada waktunya akan bersedih, sunyi dan kadang-kadang seperti kehilangan. Bukan semua lelaki boleh hidup gembira setiap masa. Kawan-kawan cuma sebahagian daripada diri setiap lelaki tetapi sebahagian yang lain, adalah ruang untuk diisi oleh seseorang yang istimewa. Cuma sorang sahaja.


Kalau lelaki dicop sebagai suka mempermainkan hati wanita, tak kurang juga ramai lelaki yang dipermainkan oleh wanita sehingga hatinya menjadi sakit. Tapi tak semua lelaki menzahirkannya. Bila lelaki ingin bersendirian, itu tandanya dia sedang melawan kesakitan itu dengan caranya sendiri.

Lelaki, adalah misteri bagi wanita. Bohong kalau ada wanita yang faham sepenuhnya hati pasangan lelakinya. Masalah lalu akan timbul bila wanita bersikap pentingkan diri. Ramai wanita yang tak hormat keinginan, minat dan kehendak pasangan lelakinya. Bagi mereka, tak mengapa kalau si lelaki itu tak dapat apa yang dihajati atau diminatinya dan si lelaki pula, akan berkorban demi si wanita. Ini tanggapan yang salah.

Memang ada benarnya kalau lelaki sudah sayang, dia akan sayang betul-betul dan penuh-penuh. Tapi wanita-wanita harus ingat, lelaki juga ada perasaan. Mungkin lelaki akan pendam dan pendam dan pendam selagi mampu demi menjaga hati wanitanya, tetapi bolehkah wanita melakukannya untuk lelaki? Tak ramai. Sebaliknya, ramai wanita yang lebih gemar melepaskan terus amarahnya dan si lelaki, kekal bersabar.

Ada juga lelaki yang sanggup melepaskan keseronokan menjadi lelaki seperti lepak dengan rakan-rakannya, berhibur, main bola dan sebagainya hanya semata-mata mahu memenuhi keinginan dan kehendak wanitanya. Tapi ramai  wanita yang lebih utamakan rakan-rakannya walaupun pada waktu si lelaki amat memerlukan kehadiran wanita itu di sisi. Bagi si wanita, teman lelakinya akan faham. Lalu si lelaki pun terus memendam perasaan.

Memang kompleks kalau nak dikupaskan persoalan macam ni. Lelaki bersendirian bagi aku bukan lelaki yang gagal. Wanita yang sanggup mengecewakan hati si lelaki hanya kerana mahu mengejar kebahagiaan, keseronokan tanpa mahu bertolak ansur dengan keinginan dan kehendak si lelakilah yang sebenarnya gagal.

Wanita lebih cepat membuat keputusan, singkat pertimbangannya dan lebih mudah berasa sesal berbanding lelaki, tetapi lelaki boleh hidup ketika dia kecewa dan jatuh. Lelaki juga akan lebih matang apabila dikecewakan. Kematangan itu kadang-kala diperolehnya ketika bersendirian.

1 comments:

missSandwich berkata...

lelaki berjalan bersendirian?? hey!! dats was c0ol ++ independent..=)