Isnin, 9 Ogos 2010

From N9 With Luv

my stori.

Negeri Sembilan. Sebuah negeri yang selalu aku bayangkan sebagai negeri aku sendiri. Memang sejak lama dulu aku selalu berangan nak melancong ke negeri ni. Bagi aku, negeri ni sama macam Melaka, cantik, bersih dan yang penting orangnya peramah. Makanan pun sedap-sedap.


From USM wit Lob

Baru-baru ni, aku dapat peluang join satu kursus kat Port Dickson. Memang aku sambar terus sebab susah nak dapat peluang macam ni. Ini kunjungan ketiga aku ke Negeri Sembilan tapi yang pertama ke Port Dickson.

Kenapa negeri ni dinamakan Negeri Sembilan? Subjek Kajian Tempatan masa aku darjah empat dulu bagitau nama negeri ni terwujud sebab ada sembilan daerah atau district yang ditadbir oleh seorang Malay Cheiftain bagi setiap daerah.


Bot pisang yg sedang diparking.

Sistem politik dan pentadbiran Negeri Sembilan antara yang unik di Malaysia dan sangat kontra dengan negeri aku, Perak. Aku tak nak ulas panjang-panjang sebab page ni aku haramkan untuk cakap tentang politik.

Seremban merupakan capital bagi Negeri Sembilan, atau ibu negeri. Jaraknya lebih kurang 50 kilometer dari Kuala Lumpur dan dihubungkan oleh jalan raya yang cukup baik di samping perkhidmatan keretapi yang cekap. Khabarnya sudah ada keretapi laju terus dari Ipoh. Ini sudah bagus hehe..

Terdapat banyak tempat menarik di Negeri Sembilan yang boleh dikunjungi macam Muzium Negeri, Kompleks Budaya dan Kraftangan, Masjid Negeri yang unik, istana dan taman tasek yang menarik. Memang tak bosan. Walaupun tak sempat lepak-lepak tapi kami sempat tengok-tengok dari dalam bas sewaktu dalam perjalanan. Kompem aku datang lagi lepas ni..wajib huhu.


Pintu gerbang ke alam bunian. Kelihatan kat situ bapak2 bunian sedang berposing.

Selain negeri yang cantik dan makanan yang sedap/pedas, negeri ni jugak unik sebab adanya masyarakat Minangkabau yang menjadi penduduk dominannya sejak dahulu lagi. Orang Minangkabau zahirnya saja sudah unik. Walaupun hari ini identiti Minang tu sudah banyak yang terhakis, tapi akar tradisi mereka masih kuat dan masih diamalkan di sesetengah tempat.

Orang Minangkabau adalah kaum origin Sumatera yang berbangsat atau berpindah ke Malaya sewaktu settlement era lama dulu. Penghijrahan ni turut membawa bersama keunikan adat dan budaya Pepatih yang cukup sinonim dengan orang Minang baik secara mental mahupun fizikal.

Antara keunikan yang masih dikekalkan hingga hari ini ialah pada seni bina bangunan atau rumah yang mempunyai bumbung berbentuk tanduk atau horn-shaped roof di samping pengekalan adat resmi Pepatih yang biasa ditemukan dalam upacara pertabalan Yang DiPertuan Besar ataupun sewaktu majlis perkahwinan.

Pengalaman aku kat Port Dickson sebenarnya lebih mengujakan. Aku tak pernah mandi laut sampai menggigil tapi kat Port Dickson, kami mandi dan berendam sampai azan maghrib. Sejuk tak usah cakaplah. Menggigil terketar-ketar.


Rumah tumpangan kami..

Port Dickson memang terkenal dengan pantainya yang bersih dan laut yang belum tercemar. Terletak kira-kira 33 kilometer dari barat Seremban, pantai ni menghadap Selat Melaka dan berada dalam daerah/district Pantai Laut.

Pantainya dianggarkan sepanjang 18 kilometer dan terkenal antara pantai yang popular di Semenanjung Malaysia yang sering menerima kunjungan pelancong dari Kuala Lumpur, Singapura dan pelancong asing di samping penduduk tempatan sendiri.


Subhanallah...

Memang tak rugi kalau lepak kat sini. Kat sini gak popular dengan bot pisang yang boleh disewa oleh pengunjung dengan kadar RM10 bagi setiap orang. Bot ini akan ditarik oleh sebuah bot laju di sepanjang persisir pantai. Memang puas. Kalau nak try jetski pun ada disediakan.

Petang tu, kami dikumpulkan di pantai untuk acara sukaneka. Sebelum ni aku pernah melalui pengalaman yang sama tapi di Port Dickson, suasananya sangat berbeza. Pantainya cukup terpelihara dan pasirnya juga amat halus. Kami sempat main susun puzzle, pecah belon guna lidi, kaki hantu dan tarik tali. Alhamdulillah, kumpulan aku berjaya menjadi johan. Bukan kerana kami kuat tapi kerana kami paling banyak jadi mangsa buli. Kira menang dengan markah kesian dari fasilitator laa huhu..


Rumah Minangkabau ala moden kot ni hehe..

Tamat program di sini, kami kemudian ke Melaka pula. Sepanjang perjalanan tu aku memang tak lepaskan peluang rakam sebanyak mungkin gambar dari dalam bas.

Apa yang menarik, suasana tradisional dan moden amat ketara di negeri Sembilan ni. Hampir kebanyakan rumah dibina dengan kedua-dua ciri tersebut. Ada rumah banglo yang sangat besar tapi masih mengekalkan bahagian tradisional yang bercirikan identiti Minangkabau khususnya pada bahagian bumbung dan binaan papan atau kayunya.


Ni Istana Gadang..

Kebanyakan rumah yang aku perhatikan juga dibina secara ‘mewah’. Rumah-rumah orang Negeri Sembilan kebanyakan berasingan atau single lot dalam tanah masing-masing. Di sekeliling rumah pula biasanya akan ditanam dengan bunga-bungaan atau buah-buahan seperti rambutan dan mangga.

Aku suka design rumah-rumah kat negeri ni. Kebanyakan rumahnya masih mengekalkan bahagian atas yang diperbuat daripada papan dan kayu. Memang ciri rumah kampung ala moden. Aku suka bentuk rumah macam ni. Susah nak cari. Memang klasik habis la huhu..

Trip ke negeri Sembilan terlalu singkat sebenarnya aku rasa. Sangat tak puas. Banyak tempat yang tak aku explore. Logik la kan sebab aku pergi berkursus, bukan melancong adoyai huhu..tapi apa-apa pun, wajib aku datang lagi ke negeri ni insya-Allah.. =)

Love N9.







0 comments: