Ahad, 29 Ogos 2010

Nota Untuk Munirah

“Ooo..begitu kisahnya,”

“Ya, nak..sudah 43 tahun..”

Aku lihat wajah orang tua itu. Ada kedut. Ada garis-garis kesayuan di bawah kelopak matanya. Sesekali dia mengerdipkan kelopak matanya itu yang cekung sekali. Orang tua ini usianya jangkau 67 tahun. Aku cuba menghitung sambil membayangkan situasi yang dihadapinya 43 tahun yang lalu. Ketika itu dia masih bergelar anak muda…

Selasa, 12 Mei..

Munirah, hari ini saya ingin sekali berjumpa dengan awak.. Jam lima di hujung padang, tempat biasa. Harap awak sudi kali ini.

Salam sayang peluk rindu..

Hari itu, Munirah tidak datang ke kelas. Puas aku mencarinya. Rakan-rakan yang lain juga tidak tahu ke mana dia menghilang. Atika, rakan sebiliknya juga tidak tahu. Kata Atika, pagi-pagi lagi Munirah sudah bersiap dan keluar dengan gown pinknya. Atika tidak tahu dan tidak pula bertanya. Mungkin Munirah ada hal lain. Tak mengapalah, nanti kalau dia datang pada kelas sebelah petang, aku sendiri yang akan berjumpa dengannya dan bertanya terus.

Petang itu, Munirah tidak datang juga. Aku mula resah. Kelas berlangsung tanpa sedikitpun mampu aku berikan perhatian. Aku menulis lagi nota dan mengirimkannya kepada Atika.

Rabu, 13 Mei

Munirah, hari ini saya rindukan awak sangat. Semalam saya tunggu awak di hujung padang jam lima. Saya tunggu sehingga hujan turun. Saya kira awak sudah batalkan niat untuk bertemu saya bila awak nampak langit gelap. Tapi kenapa hari ini pun awak tidak datang ke kelas? Awak tak sihat ya?

Makan ubat ya sayang.

Salam sayang peluk rindu selalu..

Malam itu, aku tidak dapat lelapkan mata. Cuaca tidak dingin dan tidak juga hangat tapi angin langsung tidak bertiup. Jendela bilik aku buka luas-luas tapi di luar tiada bunyi yang menerpa masuk. Mungkin angin tiada maka tiada juga kiriman lagu cengkerik atau pungguk untukku. Kelam dan kusam sahaja. Sunyi, sepi.

Esoknya, aku ke kelas dengan semangat baru. Aku sangat berharap semoga Munirah datang dan ada kiriman nota untukku sebelum kami berjumpa jam lima di hujung padang. Alangkah bahagianya jika nota daripada Munirah tercatat impian yang sama, impian untuk berjumpa denganku seperti mana yang selalu aku catatkan kepadanya.

Munirah datang. Munirah bergown putih dengan cekak rambut warna pink. Dia nampak ceria sekali. Aku tak lepas memandangnya tapi Munirah sedikit pun tidak memandangku. Tak mengapalah. Aku faham. Munirah memang tidak mahu orang lain tahu hubungan kami. Hanya Atika yang tahu. Sudah dua tahun dan kami selesa dengan cara begitu.

Atika datang kepadaku ketika aku baru saja melabuhkan punggung di tempat dudukku. Pasti ada kiriman.

“Hassan, ini untuk kau!”

“Terima kasih, Tika!” Dengan senyum lebar aku mengambil kiriman tersebut. Ia bersampul kemas, tidak seperti selalu. Di luar, tercatat namaku. Senyum terukir makin lebar. Aku langsung tidak peduli dengan Atika yang masih berdiri di hadapan mejaku sehinggalah dia berdehem kecil. Aku mendongak memandang wajahnya.

“Hassan, kau mesti kuat..” Atika bersuara. Dia segera berpusing dan meninggalkan aku yang tertanya-tanya sendirian akan maksud kata-katanya itu. Aku segera membuka sampul surat yang dikirimkan kepadaku melalui Atika itu.

Abang, ada sesuatu yang penting ingin Munirah katakan. Kita jumpa petang ini jam lima di hujung padang ya..

Kuatkan hati..

Jantungku tak henti berdegup kencang. Menanti jam lima adalah suatu penyeksaan. Ingin saja aku meluru ke depan langsung ke meja Munirah dan Atika dan terus bertanya supaya aku tidak lagi dikurung dalam sangkar resah begitu.

“Sekarang Munirah di mana pak cik?” Aku bertanya kerana cerita yang disampaikan oleh orang tua itu seperti kurang lengkap. Munirah telah berjanji ingin berjumpa dengannya di hujung padang jam lima pada tarik 14 Mei. Tetapi Munirah sekali lagi tidak datang sebaliknya Atika yang datang menemui orang tua itu. Hassan pastinya bersedih. Orang tua itu pastinya bersedih dengan tindakan Munirah 43 tahun yang lalu.

“Boleh kamu hantar pak cik ke seberang jalan. Tak larat pula pak cik nak bawa barang-barang ini,” Orang tua itu tidak menjawab soalan aku. Kenapa dia ingin sembunyikannya pula? Dari tadi dia kelihatan terimbau dan ceria sekali dengan cerita-ceritanya tentang Munirah. Aku segera memunggah barang-barangnya dari troli. Orang tua tidak membantu sedikitpun walaupun itu barang-barangnya, bukan barang-barang aku.

“Pak cik, Munirah masih hidup?” Aku bertanya lagi. Ceritanya tergantung. Aku tidak datang sejauh ini untuk mencarinya semata-mata bagi mendapatkan sebuah cerita yang tergantung. Aku tidak datang sejauh ini untuk menemaninya membeli-belah dan kemudian membantu memunggah barang-barangnya ke dalam but kereta mewahnya itu. Aku mesti dapatkan ceritanya. Kalau tidak, pasti akan aku ganyang Zainuddian, sahabatku yang beriya-iya meminta aku menemui orang tua bernama Hassan ini. Selepas seharian bersamanya dan mendengar cerita-ceritanya, aku belum pun menemui sebarang keistimewaan yang boleh membuatkan aku menjadi kaya jika menjual cerita-cerita tersebut.

Kami berdiri di hadapan tiang lampu isyarat dan menunggu lampu hijau kembali menyala sebelum melintas di celahan manusia-manusia kota di kiri kanan kami ini. Semuanya mahu lekas. Sebuah kereta BMW Siri 7 dengan nombor pendaftaran K 12 berhenti di hadapan kami. Lampu isyarat dari arah laluannya bertukar merah dan memberikan laluan kepada kami untuk melintas. Pak Cik Hassan melihat jam di tangannya. Dia menunjukkan pula jamnya itu kepadaku sambil matanya tak putus memandang ke arah kereta tersebut. Tepat jam lima petang. Aku menarik baju batiknya. Kami mesti gegas sebelum lampu kembali merah. Dia akur.

Sebaik saja kami tiba di keretanya, tiba-tiba orang tua itu bersuara. Wajahnya kelihatan sugul. “Kalau kamu mahu tahu di mana Munirah, kejarlah kereta tadi,” katanya.

“Maksud pak cik? Kereta BMW tadi?” Aku sedikit melopong. Hairan dan keliru. K 12 merupakan nombor pendaftaran khas untuk keluarga Dato Ismail, usahawan minyak berjaya di negara ini. Dia memiliki tak kurang sepuluh buah syarikat perusahaan cari gali minyak di dalam dan luar negara dengan ibu pejabatnya di Dubai. Seluruh negara barangkali sudah tahu. Apa kaitannya dengan Munirah?

“Munirah menghilang pada 15 Mei. Aku tidak tahu ke mana dia pergi. Atika tidak pernah beritahu. Aku terlalu merinduinya sehinggalah, dua minggu kemudian, aku mendapat berita perkahwinannya dengan Ismail bin Mohd Noor, bekas kekasihnya di zaman persekolahan. Sebaik saja selesai perkahwinan mereka, Munirah mengikut Ismail ke Dubai kerana Ismail mendapat perkerjaan di sana sebagai jurutera syarikat petroleum. Sejak itu, Munirah tidak lagi datang ke kelas. Munirah aku anggap sudah mati..”

Aku memandu pulang ke Kuala Lumpur dengan perasaan yang bercampur-baur. Hassan telah memberikan keizinannya kepadaku untuk menulis kisah cintanya itu. Penuh tragis. Tetapi sanggupkah aku mengaut untung di atas kesedihan dan kesengsaraannya? Kini, Hassan berada jauh di utara, menyara hidup dengan wang pencen sebagai pengetua sekolah. Hassan tidak pernah berkahwin. Sewaktu aku di rumahnya, di sana sini tergantung gambar hitam putih dia dan Munirah. Munirah kelihatan cukup cantik, manis dan genit. Patutlah Hassan terlalu mencintai gadis tersebut. Kalau diberikan kekuatan, aku ingin sekali mencari Munirah pula dan menyelami kisah cintanya dengan Dato’ Ismail bin Mohd Noor.

0 comments: