Sabtu, 17 April 2010

The Journey of Nasi Kerabu

Salam u ols hehe..

Entri ni edisi lapar dan seswai dibace oleh sesape yg tengah lapor. Aku nak citer pasai juadah ptg ni. Dah tajuk entri pun nasi kerabu kan so xmo ghoyak banyok, rengkaskan terus perenggan awal ni ngan statemen aku bahawa aku pun dah stim tengok nasi kerabu made in Kelate ni. Gilo besh..

Pape pun, kat tempat aku pun ado gak nasik kerabu. Bagi masyarakat tempat aku, sepesis nasi kerabu yang biasa dihasilkan bukanlah seiras dan sewajah mahupun sehati dan sejiwa ngan nasik kerabu dari Pantai Timur ni. Tak same langsung. Nok ghoyak bwui (nak habaq la senang ckp), nasik kerabu yang biasa mak aku buat time bulan puase ni lebih glemer ngan name saintifiknye iaitu nasi ulam, kiro namo rasmi jgk la. Tapi kek tompek den, name nasi kerabu lebey popular digunokan berbanding nasi ulam.

Nasi ulam ngan nasi kerabu versi Kelantan meskipun ikut dialeknye samo, tp konsep, rupo paras ngan taste-nye amat-amat laaaa kontras. Kekontradiksi yang wujud ini aku tak tau la pulak apekah faktor-faktornye. Bagi yang biase makang nasi kerabu versi utara ataupung nasik ulang ni, demo tahu la..komprem tak samo jah..ekau boley try cubo la klu ekau nak tahu guano (bagaimana) ketidaksamaannye.

1st timers aku termakan nasik kerabu versi Pantai Timur ialah pada sekitar tahun 2007. Kejadian yang dirancang ke atas diriku ini berlaku ketiko aku poie (pergi) UPSI ntuk amek test temuduga. Maso tu, den nompang umah bakal abang ipor den (nak kawen bulan nam ni, jemput la..5hb Jun insya-Allah). Satu malam tu, bakal abang ipaq aku ni pi pasaq malam. Dia bantai beli kat aku nasi kerabu.

Aku memuler tengok nasik ni, aishh..apo ke bondo ni jang?? Tanyaku dalam hati. Aku terus memikirkan kepelikan pada nasi tersebut sendirian kerana bakal abang ipar aku masuk jamban pada waktu itu. Pastu, aku pun try la santap sikit..adesshh..awat lain benor ghasenye?? Aku semakin musykil.

Mau taknye, cube ler kome pikio, bertahun teman idup tak pernah2 teman nengok nasik kaler biru..ape dah kene celup nila ke nasik ni?? Teman pun agak kompius tapi teruskan jugak usaha teman merasai pengalaman baru tersebut (ayat skemax).

Udahler nasiknye kebiruan, lauknye pula aneh benerr…dagingnyo keras gitu. Ayamnyo dibakar kering-kering. Ditambahnye lagi ulaman taugeh separuh mentah. Ade juger sedikit serbuk yang kufikirkan barangkali serunding daging. Waduh, di utara tidak ada nasik seropa ini.

Aku terus melantak. Pada gilirang ketiga kali aku menyuap nasik tersebut ke mulut, barulah aku terase enakknye. Sejak itu, aku terbayang-bayang nasik kerabu. Selepas diterime masuk ke USM, sekali lagi aku dijodohkan ngan nasik kerabu ni. Ghupenye, memang juadah orang Kelantan. Giler bebenor deme ni ngan nasik kerabu. Ader sos tambahan pulak tu, pe lagi klu bukan Budu..hehe..sori bai gua ada sikit elergik ngan baunye.

Dan tadi, kerane obiyes sangat ngan nasik ni, aku memakse adrenalin dan tapak kakiku membawa sekujur jasadku yang sedang starving (aku baru tahu pe maksud starving ni ari selase lepas hehehe..tenkiu matahari) ke pasar malam kat Sungai Dua. Pasar malam drive-trough ni samo konsep ngan pasar pagi kat tempat aku kat Sungai Bayor. Tp yg Sungai Bayor is the best la..ever.

Niat suciku cuma satu je, nak beli nasik kerabu then terus balik hehe..konon baiklaa kan. Aku mang tak suke jalan2 kat tempat awek ramai..rimas…kang ade yg bunyik tikus gatal kat aku..sori ok..i’m single but not available kahkahkahkah..serius, hatiku sudah dimiliki sejak 19hb November 2008 huhu..selamanye milikmu matahariku..usah kau bimbang, hatiku tetap milikmu..dah dah..fokus fokus..!!

Ok2..kontiniu siket lagi pe yg jadi tadi..haa..mase aku sampai tu, humang aih gilo sheikh ghamainye manusia berkerumun kat gerai yg jual nasik tu..ade due je gerai tp dedue penuh. Yang satu lagi tu siap ade perbarisan lagi kat depang kaunter.

Aku dah tak tahan lamo tunggu. Dah la sensorang coz matahari aku kuar ngan kwn dia..so aku pun try la ejas ruang yang ado tp failed sbb awek ramai sgt..aku ni bukan jenis amek kesempatan so aku pun beralah laa..klu aku nk amek kesempatan atas faktor kelelakian aku ni, buleh je aku tolak diorang…aku kan kuat hehe..tp xmo la..kang nampak gelojoh sgt kan so aku pun be gentleman la..ladies 1st, itulah prinsip perjuangan feminism aku selamo ni..

Tapi dah dekat sejam aku tunggu, adoyai..mana bleh cmni. Aku pun try jalan2 jap..sekali nampak nasi ayam madu daa..ishh…terus niat suci aku dinodai oleh bisikan nafsu jantan aku. Mau taknye, tengok ayam-ayam dara tu tergolek bogel sexi woo hahahah…aku pun kensel terus nasik kerabu then sambau nasik ayam madu..lagu murah..RM3 je huhu..lantak la. Minggu dpn ade lagi kan hehe..lg pun matahari aku dah janji nk gi same minggu depan. Janji tau..hee..lap u muasyyyhhh..

Okeslah..aku lapo dah ni. Meh makan sume ngee hehe..smekom.


p/s entri patutnye de gambo tp teknikal poblem n aku maleh nk lyn lame2 so ignore je la.

0 comments: