Selasa, 27 April 2010

Misi Jembalang Tanah

Memalam gini, after eleben o’klok, orang ckp pocong, langsuir, Pontianak, jembalang, toyol, siamang, ungka dan sebagainya lagi banyak berkeliaran lelagi kat kampus mcm USM ni..banyak dah citer seram yg tak tahu sahih ke tak aku dengar..so, aku rase mcm nak try laaa…

Check point pertame aku ialah pondok bas depan F26 iaitu desa aku sendiri. Depan pondok bas ni, ade school (pusat pengajian) Sains Math & Komputer. Antarenye plak ialah dua batang pokok besar yg rendang. Aku lupe apekenamenye pokok2 ni. Abaikan.

Pernah dulu, waktu aku join satu meeting ngan pegawai tertinggi university, aku diberitahu kat pokok dan pondok bas ni suatu ketika dan masa dahulu ialah laluan sejenis sepsis hantu yg suke mengkendong anak. Tak silap aku, dlm tahun 80-an or 90-an camtu laa..

Citernye, dedulu student selalu terserempak or diserempak secara sengaje oleh hantu ni klu diorang gune laluan ni time sebelas lebih. Hantu ni biasenye bawak baby dan keje dye mudah je, jap muncul jap hilang, jap muncul jap hilang..dye akan lintas jalan ni gi pondok tunggu bas tu then patah balik gi kat pokok besar. Kire main-main lintas la ni.

Aku pun tak sure nape dye suke main lintas-lintas. Hepotesis awal aku, mebi dye ni dulu mati eksiden waktu nak melintas. Mebi gak mase tu dye baru gaduh ngan pakwe dye sbb pakwe dye tak nak bertanggungjawab di atas kandungannye tu. So, kne langgar sampai terburai perut dan keluar baby dye. Sbb tu la dye jadi camtu. Betul ke?? Tah..teori aku je ni.

Aku pun usher-ushar la kat due pokok ni tengok2 kot ade hantu ke ape ke..tgk kat pangkal humi xde pape. Tgk kat atas pun xde pape..hmm..xde la ni kot. Aku pun teruskan berjalan. Aku amek lorong kiri melawan arus. Sampai kat kona tu, aku toleh kanan dan nampak tasek. Name tasek ni Tasek Harapan. Kat sebelahnye, Tasek Aman.

Ade stori di sebalik tasek-tasek ni. Waktu aku memuler masuk sini dulu, satu malam, aku sembang ngan sorang senior. Dia ni lahabau sket. Ade ke patut dye citer kat aku, blok kami skang ni dulu de kes bunuh diri. Seb bek dye tak spesifik bilik nombor bape. Klu bilik aku berhantu, kompem bilik aku la tu. Tp sejak dr 1st year sampai dah 3rd year ni, x penah plak aku kene ganggu wlupun aku dok single room sampai skang.

Berbalik kat citer tasek ni, brader ni gak citer kat kami (mase tu bkn aku je yg sembang ngan dye, ramai lagi laa freshie join same..), dedulu tasek ni takde pun. Tapak tasek ni dulu asalnye bangunan hostel pelajar tp musnah dlm kebakaran. Mak aih seram gak aku dengor huhu..

Then, tiap kali de fire-drill, pak-pak security kompem akan ungkit citer tu. Kononnye, dulu de student careless la sampai abes terbakar. Aku plak syak mesti de somthin worst. Bukan just sbb careless je. Tak kan laa sbb tu je sampai nak roboh terus kan pastu buat tasek. Mesti ade sebab musabab tambahan ni tapi aku tak tau cmne nk korek rahsienye sampai skang. Inferens aku makin kuat sbb dua kali kejadian kebakaran tu berlaku sblm jadi tasek.

Dari jauh mang nampak seram tasek ni biler aku tengok lelame. Pastu aku teruskan langkah. Aku masuk selekoh kiri masuk ke area School Science Com, then terus ke tapak Convex. Fokus aku is tapak Convex. Kat sini banyak pokok besar-besar, berderet je. Orang tetua ckp, hantu suke duduk bertenggek kat pokok besar-besar. Mane la tau kan rezeki aku dpt tgk diorang.

Orang ckp, bulan April hantu-hantu suke bersidang. Mebi la kot. Aku tgk tapak Convex ni mcm sesuai je klu diorang nk buat reunion party. Hantu-hantu pun biase la kan, alwes busy. Jarang ade mase berkumpul. Nak abes sem dah ni so mebi diorang pun buat AGM gak, lantik jawatan kuasa baru untuk sidang depan.

Persidangan Hantu-hantu Kebangsaan..perghhh..sedap name tu, kan. Klu la betul-betul ade, aku yakin, mesti diorang pun berdepan masalah bribery gak kan. Biaselaa hantu kan, lagi la hantu perangainye hahaha..pontianak mesti time ni galak lebih, gatal laa sng ckp hahaha..

Aku sudah berade di bawah pokok-pokok yg besar ni. Terasa agak panas dan berangin. Kata orang, hantu dan segala makhluk halus bergerak melalui kuase angin. Diorang ni wujud dlm bentuk jirim dan zarah yang seni, xde jisim mcm manusia biase. Diorang sentiase terapung-apung dan tak static sbb diterbangkan oleh angin.

So biler korang rase ttbe seram sejuk dan meremang bulu roma, something mebi is serounding korang..tak pun melintasi korang..tak pun terlanggar korang. Sbb tu orang tetua klu buat rumah diorang akan tengok dulu laluan angin. Rumah yg selalu kena ‘ganggu’ mebi sbb terletak di tengah laluan angin. Hantu-hantu bukan sengaje nak ganggu tp diorang mebi terlanggar rumah-rumah tu sampai haru-biru jadinye..wallahualam.

Makhluk halus ni bilangannye terlalu banyak..berbilion-bilion jauh lebih banyak dr jumlah manusia kat muke bumi ni. Dunia diorang luas, bahkan sampai ke langit-langit atas sana.

Aku tengok-tengok sume pokok yg ade. Nampak tenang je. Hantu xde kot. Then, aku decide ke area Pusat Budaya a.k.a Dewan Budaya. Aku amek laluan Pasar Pelajar. Sempat gak aku toleh ke DTSP yg sedang direnovate skang ni. Nampak berseranggah segala mcm kayu dan mcm2 lagi, tapi tak cukup menyeramkan biler malam dan gelap camni. Tak rase pape pun.

Aku lalu kat area parkin depan DTSP then naik ke Pejabat Pos melalui tangga yg ade kat situ. Kat sebelah kiri, tersergam bangunan baru Perpustakaan Hamzah Sendut. Nampak gagah dengan kos 13 juta henggit. Libry waktu camni mang gelap sgt..aku menapak naik tangga satu per satu sampai la aku betul-betul berdiri di hadapan Pejabat Pos ni.

Pejabat Pos USM. Salah satu bangunan bersejarah kat Pulau Pinang malah kat negara ni. USM memang banyak bangunan or struktur bersejarah tinggalan penjajah. Salah satunye, Pejabat Pos ni. So aku suspek mesti de something kat sini yang menyeramkan. Aku ushar lame sket..tp mcm biase je. Hmm..hantu-hantu ni cuti ke??

Then, aku terus bergerak ke belakang Pejabat Pos ni menuju ke jalan yang di seberangnya ialah Dewan Budaya. Dr jauh, DB ni nampak cukup besar, dipantul cahaya spotlight kuasa tinggi berwarna pijar kuning.

Aku teringat, tak lame dulu, aku pernah disapa seorang tukang kebun USM sewaktu aku sedang tunggu si dia kat depan DB ni. Waktu tu pagi lagi. Tukang kebun ni dah agak berusia. Dia mula-mula tegur aku, then aku pun layan je laa..banyak yg dibualkan. Aku pun ape lagi, ambil peluang tu korek rahsia pasal USM ni sbb dia ngaku, dia mula keje kat USM lima tahun lepas USM dibukak. USM bukak tahun 1969. So memang lame laa. Kire sejak mude lg la pak cik ni keje jd tukang kebun kat sini.

Dari citer pak cik ni, dia bgtau, dulu bangunan DB ni asalanye hostel pelajar. Hostel ni bentuknye mcm rumah panjang dua tingkat kot klu tak silap aku dye gtau. Atas hostel, bwh ruang pejabat ala-ala kat UMK. Pastu, biler USM dan maju sket, bangunan ni dirobohkan dan digantikan ngn kompleks pejabat, DB ngan kedai makan pe sume, mcm skang ni..

Aku actly tertarik ngn laluan Permatang Pelajar kat depan DB ni. Permatang ni agak panjang, berbata merah. Waktu takde orang mcm skang ni, or tepatnye waktu lewat mlm, klu sape yg rajin ushar memang akan nampak menyeramkan. Kekadang, kite akan rase mcm ade orang or something kat hujung permatang tak kira la kat belah mana pun kite tengok.

Then, aku terus menapak mendaki bukit menuju ke puncak Minden. Niat aku asalnye nak ke Canselori then patah balik ke HEPP pastu terus turun ke HBP then sampai ke Perpustakaan Hamzah Sendut 2 tapi tak jadi sbb betul-betul rase tak berani dah hehe..so aku terus ke school IK. Dari sini, aku kona kiri kat roundabout depan Kedai Mahasiswa. Sblm tu aku snap jap tengok lelame sket kat sume arah. There was nothing. So aku terus melangkah.

Aku lalu depan c24. Rase mcm nak masuk bangunan ni tp tak jadi sbb bimbang kang aku plak kena suspek huhu..kena suspek ngn hantu xpe lagi, tp klu ngan pak-pak security tu abes la aku nak menjawab. Kat kanan aku bangunan Pusat Pengajian Media/Komunikasi. Bangunan ni nampak baru so kurang menyeramkan laa aku rase. Tp bangunan SK or kompleks dewan kuliah sains sosial kat depan tu mak aih nampak besaq gila memalam. Siap ngn bebayang. Entah ape la ade kat dlm tu time2 gini.

Sampai kat depan c20 or opis School of Humanities dah nampak tak seram pape dah sbb cahaye terang menderang lelagi yg kat bangunan baru perpustakaan kat blakangnye tu. USM skang ni banyak bangunan baru or yg baru direnovate. Selain libry baru, ade Kompleks Cahaya/Pusat Cahaya yg ngah rancak dibagunkan, ade pusat penyelidikan baru siap kat dpn desa aku (cantikkkk..hehe), ade pusat farmaseutikal yg besaq kemain lagi tp belum siap and memacam lg pusat huhu..sumenye bertaraf Termaju sesuai ngan status Apex.

Aku kona kiri lalu kat depan Pusat Rancangan Ko-k yang jugak baru siap direnovate. Asalnye bangunan Pusat Kesihatan. Tapi pusat kesihatan dah gune bangunan baru yg besaq dan cantik dan canggih (tapi servis slooowww hahaha) kat seberang jalan berhadapan School of Physic yg tengah renovate jugak. Aku tenung Pusat Ko-k ni lame sket. Aku suspek hehantu klu tak bnyk pun, mesti ade gak sekor dua kat sini sbb dulu kan hospital hehe..tp kan, tensen je aku rase. Hantu2 ni mcm tahu je aku nak tengok diorang. Sume malu tak nak kuar.

Pastu aku terus berjalan sampai la kat depan bustop kat depan Pusat Sejahtera/Pusat Kesihatan baru tu. Kat sini, aku sendiri yang terstop, bukan saje2 stop dah. Aku mang rase seram sejuk kali ni. Mcm ade something kat bustop tu. Mak aih, tak kan ade orang tunggu bas kot time camni. Aku rase nak toleh tp tak berani huhu. Tp sori la der, gua bukan penakut.

Aku cube batuk-batuk kecil hehe..pastu aku terus toleh tengok kat bustop tu. Fuhh..nasib baik xde pape pun. Perasan aku je kot. Satu yang pelik, sejak aku mula melangkah td, cume sebuah je motosikal yang lalu. Kereta langsung xde..agaknye sume org studi kot hehe..perjalanan diteruskan. Di hadapan sudah kelihatan Hilton (aku tak pasti betul ke name bangunan asrama berbelas tingkat ni). Itulah target aku seterusnye hehe..

Hilton, bagunan asrama dlm wilayah desa bakti permai. Seram dan menyeramkan. Jarang2 ada penghuni kecuali klu ade event pape. Ramai yg pernah citer kat aku sal asrama ni termasuk citer2 yg seram. Paling aku ingat, sorang kwn aku citer camne dye ‘terkeliru’ mase gune lif kat asrama tu. Mase tu, diorang de buat pogrem ape ntah. Peserta2 ditempatkan kat dorm tu.

Satu mlm, diorang nak naik kemaskan bilik2 yg dah digunekan. Kwn aku ni dah turun, ngan due tige org kwn dye yg lain. Tinggal beberape org lg kat atas tu yg belum setel keje. Tp ntah camne, kwn2 yg masih kat atas ternampak sorang kwn diorang yg dah pun kat bwh mase tu, still ade kat ats..or spesifiknye, dalam lif..

Satu lg citer yg biase aku dgr dan kenkawan lain dgr, ade bilik kat dorm tu yg kdg2 terpasang lampunye dan npk mcm ade penghuni, walhal………xde. Aku tak pulak pernah tgk situasi cmtu hehe..ye la aku dr teroteri lain, bukan BP. Tp kali ni aku harap dpt tengok something scarrrry, klu ade rezeki la insya-Allah.

Dan skang, aku betul2 dah kat bangunan ni. Aku plan nak pusing bangunan ni jap sambil dongak2 ke atas kot2 ade hantu langsuir ke yg sudi jenguk ke bawah pastu lambai kat aku hehe..leh aku flying kiss sedas kat dye hahaha..tp nampaknye hampa lg..hmm…ohh hantu2..aku nak kena seru dulu ke???

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Hai jin tanah

Aku tahukan asalmu

Bila mayu namamu

Aku hendak minta tolong padamu

Panggil masuk sekelian jin

Syaitan-syaitan dan iblis-iblis

Mu dengarlah perkataanku ini

Jikalau tiada dengar perkataanku

Derhakalah kamu kepada Allah

Dengan berkat Laailahailallah Muhammadarasulullah

Tetibe aku terasa seperti ada gegaran berirama menggetarkan bahagian paha kananku. Getaran itu semakin galak. Kakiku terasa seolah berat untuk melangkah. Aku cuba mencari..

Opss..henpon daa..

Ada mesej..eh dari si dia hehe..jap eaa..

[Activate]

-Sayang-

Abg nak gi mane??

Alamakk..camne dye tahu ni aku nak kuar???? Adess…rosak plan aku huhu..

-Balas-

Abg nk kuar jap syg..jln2..

-Sayang-

Xyah ngade..lewat dah ni..studi!!

-Balas-

Huhu..ye syg mmuahss..tak kuar k..studi jom.

-Sayang-

Ok..sok nak exam kan.

-Balas-

Ok dear huhu..

Dan dye tak balas lg dah…so citer ni stop kat sini je laa ea..aku berangan je td tu. Tak keluar lg pun huhu..sori..ngee hehe…

0 comments: