Sabtu, 15 Januari 2011

Aku dan Projek Novellia.



Wow punyer title lah..hehe..

Assalamualaikum.

Kite dituntut supaye memohon maaf, memaafkan dan bermaaf-maafan, kan? Bagi aku, inilah WoW! dlm Islam yg sangat2 sweet bg yg tahu menilai dan mengamalkannye. Islam tak nak umatnye gaduh2 masam muke, klu buat salah, cepat2 mintak maaf.

This time lah, aku pun nak mintak maaf gak.. Khas ntuk sorang dua pembace belog picisan ni yg slalu tanye aku, biler nak continue story-mory aku yg asek tertangguh or sekerat jalan tu. One of the reader is a girl dr Timur Tengah (org Mesia yg study kat sane yg aku sendiri pun x pnh kenal tp biase gak berhubung secara maya). Dia sgt2 menyapot (menyokong) salah satu siri citer aku berjudul Zulaikha : Srikandi Panji Hitam. Bebaru ni dia hantar emel, tanye camne progress citer tu sbb tetibe je aku tak update dah sambungannye. Stop kat Part 7 atau 8 kot..

Honestly (to her), aku bukan xnak update, tp memandangkan aku dah plan nak buat novel yg Insya-Allah klu jadi laa, bakal menjadi novel bercitra Islamik pertama aku, so aku kne hold dlu. Impian dah ade, isinye pun dah 70% siap but still in progress. Tak tau bila bleh siap. Yg bestnye, kawan aku ni pun dah minat menulis dan dia gak ade tulis satu cerpen (sebagai permulaan) then mintak aku komen sket, tp smpai skang aku still menunggu emel dr dia huhu..mebi ade kesulitan sket kot. Aku doakan yg terbaik untuk kawan aku ni.

Selain citer tu, ade gak due tige judul lain yg tertangguh. Kesnye same. Actly, aku menulis xde plan. Biler rase nak menulis, aku tulis jeh. Kadang2 tgh tidur pun aku bleh bangun menulis klu ade ilham. Dlm citer Anis Madhihah sbgai contoh, aku muler menulis citer tu sbb suke2 dan sebab ade ilham, tp tak rancang pun nak kembangkannye sampai berpart-part mcm skang ni.

Satu hari, my dear fren, orang kuat PTS (katanye laa huhu), suggestkan aku tulis novel terus dan pass kat dia ntuk dimajukan ke peringkat penerbitan. Like coconut fall from the tree lah hehe, bagai pucuk dicita, aku pun orait terus. Why not. Cume aku tak tau bila bleh siapkan the whole parts. Biler menulis xde plan, anytime plotnye bleh berubah ikut selera. This is my only problem.

Setahu aku, story Anis Madhihah ni ade gak pembace tetapnye. Sorry to them, aku memang terpakse stopkan dulu sbb klu betul nak buat novel, aku tak bleh publishkan kat mane-mane media termasuk blog sendiri. This is what I’ve been told lah. Insya-Allah, semuanya bergantung kepada-Nya.

Tapi aku tetap akan menulis cerpen dan cerjang (cerita panjang, bukan novel!) ntuk blog aku ni sebab tujuan aku berblogging dulu pun ntuk berkongsi sumer ni. Menulis is my hobby. Dulu aku ingat bile jd chegu, mase ntuk menulis tu lagi banyak tp sejak due minggu ni, aku rase makin suntuk tu ade la huhu.. Ntuk konsisten menulis, kite kne tulis at least two pages per day! Tapi sejak seminggu due nih, aku langsung tak sentuh citer2 tuh..how bad it is, kan.

Aku nak tulis something yg WOW! Insya-Allah. Langkah dah ade, dah dimulekan, tp nak terus menapak tu bukan perkare mudah. Please sapot me =)

2 comments:

Unknown berkata...

boleh dpt free xnanti..hehehe

pling suka anis mardiah, ttanya apa akan jd pd sara..

semoga berjaya mghasilkan novel...gambate:)

mr.red berkata...

salam.wah x sangka cek wan kite ada peminat kat timur tengah ha.....aishhh
ade ape2 ke dgn org sn cek wan??elok la tu,,mgkn blh ubat hati..mgkn kali ni lbh baik...maaf, gurau je abg wan..