Rabu, 19 Januari 2011

Kalau Itu Aku..

Gambar hiasan. Kenangan di Rumah Anak Yatim BEDAYA.
Apo kabor la bebudak ni skang.. 


Allah, mengantuknye..tp semangat nak tulis entry ni terlalu kuat. Dr sekolah lg aku dah karang story ni dlm kepale. Memang aku  terganggu sangat ngan kisah ni. Harap perkongsian di sini dpt melunaskan sedikit sebanyak gangguan ni dan membuka mata kita suma insya-Allah..

Sebelum aku storikan lebey lanjut, ade satu soalan aku nak tanye. Sebelum tu, jom kite same2 imbau kenangan zaman bergelar anak murid, zaman skolah kite dulu-dulu. Soalan aku mudahnye, pernah tak antare kite ni yg ke sekolah tak bawak duet walau satu sen? Ni bukan kes terlupe, hilang atau kne curik kat tengah jalan, tp betul-betul takde duet poket buat belanje makan or else? Aku tak nak tau jawapan kenkawan sume. Simpanlah sebagai kenangan.

Cume entry aku kali ni, memang ade kaitan ngan soalan aku tadi. Sadis, sayu, kesian teramat tp terase diri lebih lemah dari pelajar aku ni. Walaupun budak ni bukan pelajar kelas aku, tp sebagai guru, perkare mcm ni harus dikongsi bersame. Bukan dlm ruang pagar skolah je, tp membawa klu buleh ke dalam rumah anak-anak murid kite. Itulah tggjwb seorang guru.

Aku tak mengenali budak ni secara detail. Aku tahu masalah budak ni pun waktu para pelajar sedang bersiap ntuk perjumpaan Kelab dan Persatuan siang tadi. Waktu tu, aku ngan due orang lagi guru nak ke surau ntuk berjemaah fardhu Zuhur. Sorang budak yg bertubuh kecik tiba-tiba lintas di hadapan kami waktu kami melalui makmal sains sebelum sampai ke surau. Muka budak tu serius je. Kat tangannye terbimbit sebuah topi keledar berjename dan cantek. Aku yg terkejut melihatkan topi keledar yg lebih besar dr saiz yang sepatutnye untuk budak tu lalu menegur, tp budak tu mcm endah tak endah. Niat aku cuma nak bergurau tp muke budak tu masam je. Dye blah mcm takde ape2 yg berlaku.

Mase tu, Cikgu Shahril membisikkan sesuatu kat aku. Dye bagitau aku name budak tu. Pastu, dye bagitau something yg buat aku terkejut sgt. Kate Cikgu Shahril, budak tu tak pernah bawak satu sen pun ke skolah selame ni. Budak tu dr family susah. Aku pun mcm tak percaye. Tak kan la kat skolah ade lagi masalah camni?

Seingat aku, waktu aku skolah dulu sejak dr Tahun 1 (tak pernah masuk tadika pun huhu..), jarang benar aku ke skolah tak bawak duet poket. Klu ade pun mesti kes terlupe. Walaupun dr keluarge susah jugak, tp ayah/emak aku tak pernah biarkan kami adik beradik ke skolah tanpa bawak duet poket, paling tak pun, mesti bwk bekal. Tp biler dah dpt RMT (rancangan makanan tambahan), aku dah tak bwk lagi bekal sebab leceh sgt.

So biler aku dengar stori dr Cikgu Shahril tu, aku bergetar. Perasaan simpati tu membuak-buak. Sebelum ke surau, kami naik ke opis dulu. Asalnye aku pun nak ke opis gak tp aku batalkan niat tu sbb nak ushar budak tadi. Cikgu Shahril je yg naik. Aku terus perhatikan budak tu. Dye menuju ke sebuah pondok depan makmal sains. Ade sorang pelajar perempuan sedang menunggu budak tu kat pondok tu. Aku agak budak tu adiknye. Memang betul .

Elok dye sampai kat kakaknye tu, aku tengok dye keluarkan sebotol air mineral lalu diberikan kat kakaknye dan kakaknye minum sampai separuh sebelum budak tu pulak minum yg separuh lagi. Waktu tu, aku sebak sangat. Tak tahu nak desribe mcm mane kat sini. Aku perhatikan muke dedue orang adik beradik tu. Sugul je. Aku nampak si kakak cube cakap sesuatu dan senyum kat adiknye tapi adiknye tu cume pandang je muke kakaknye. Lame jugak aku perhatikan sambil membuat pelbagai hipotesis sendiri.

Helmet mahal, cantik..tapi ke sekolah tanpe duit? Betul ke? Kerane tak puas hati, aku tanye lagi kat Cikgu Shahril. Dye bgtau aku, helmet tu bukan milik diorang tp milik orang lain. Aku makin tak faham tp sebab kesuntukan mase, aku mls nak tanye lagi. Tp aku sangat terganggu dengan due orang budak ni, si adik dan si kakak. Satu persoalan aku, kenape? Nape still ade lagi masalah ni?

Jadi aku harap, buat kenkawan sumer, bersyukurlah. Waktu korang sedang bace entry aku ni, korang sebenarnye sangat2 bertuah. Di luar sane, masih ade keluarge yg anak-anaknye tak tahupun pasal IT, tak pernah tengok atau sentuh pun komputer mahupun laptop. Masih ade pelajar yg malu-malu nak sentuh barang yg bagi kite, satu keperluan pd hari ni. Tp bagi diorang, semua ni terlalu jauh walau untuk diimpikan. Ini lambang atau simbol keelitisan/kemewahan darjat hidup kite berbanding keluarga-keluarga yg lebih susah. Bersyukurlah.. kite mampu memiliki sesuatu yg terlalu mahal untuk sesetengah yg lain.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

=( camtu skali?

Ainur Naseeha Roslan berkata...

keciannyeee...huhu..=(