Isnin, 25 Oktober 2010

Magika Yang Magis, Memukau!




Malam ni aku rasa mcm nak kongsi pengalaman yg aku kutip dua minggu lepas. Pengalaman yg mengujakan – menonton sebuah filem buatan anak Malaysia yg barangkali setaraf dengan produk luar negara, paling lekeh pun mungkin sebaris kalau nak dibandingkan ngan filem2 dr Thailand, pusat perfileman Asia yg cukup terkenal.

Filem yg aku maksudkan ialah Magika, buah tangan sulung dari trio bersaudara terulung negara kita iaitu Edry KRU. Filem ini khabarnya merupakan filem muzikal pertama di Malaysia, tak tahulah betoi ke tak. Kalau tak silap, filem Qabil Khusry Qabil Igam dulu pun bergenre muzikal jugak tapi mungkin tak sehebat Magika.

Muzikal dalam Magika memang menjadi. So tak hairanlah kalau filem ni dinobatkan sebagai Filem Terbaik dalam Festivel Filem Malaysia 2010. Sepanjang aku lepak dalam panggung, tak terase langsung bosan. Citernye sangat laju dan peralihan antara babak dibuat dengan kemas sampaikan penonton tak sedar dengan durasi filem ni.

Kalau tak silap, ada 14 buah lagu yang disampaikan. Lagu-lagu ni bukan setakat penyeri jalan cerita tetapi mengandungi skrip yg tersendiri untuk melengkapkan kisah yang disampaikan. Mudah katenye, setiap lagu ade cerita yg hendak disampaikan.

Filem ini mengisahkan tentang dua beradik yg tersesat ke alam bunian iaitu dunia Magika selepas keluar rumah pada waktu maghrib. Seperti yg aku katakan tadi, jalan ceritanya sgt pantas. Bermula dengan babak di rumah Ayu (Diana Danielle) diikuti insiden jatuh perigi buta oleh adiknya, Malik (Fimie Don), mereka berdua akhirnya terjun ke dunia bunian tersebut melalui pintu perigi berkenaan.

Ketika di Magika, Malik telah diculik oleh Nenek Kebayan (Ziana Zain). Dari sinilah cerita sebenar Magika bermula apabila Ayu berhadapan dengan pelbagai ujian untuk menyelamatkan adiknya itu. Ayu terpaksa berhadapan dengan kerenah Pak Pandir (Aznil Nawawi) dan isterinya, Mak Andeh (Raja Azura) di samping beberapa lagi watak ‘ternama’ dalam sejarah bangsa Melayu seperti  Hang Tuah Bersaudara (lakonan Saiful Apek dan rakan-rakan), Puteri Gunung Ledang, Mahsuri, Bawang Putih dan juga Bawang Merah.

Bagaimanapun Ayu bernasib baik kerana bertemu dengan Badang atau Bad lakonan Mawi  yang setia membantunya mencari Malik termasuk beberapa kali menyelamatkan Malik dari cengkaman Nenek Kebayan. Bagi aku, part paling menarik ialah ketika Ayu, Bad dan Malik berhadapan dengan Penunggu Tasik Chini lakonan M. Nasir yg boleh bertukar rupa menjadi naga dan manusia sewaktu menempuh halangan terakhir mereka.

Babak ini memaparkan teknologi CGI yang cukup menyerlah daripada KRU Studio meskipun sebahagian besar cerita Magik itu sendiri digarap oleh teknik CGI yang boleh dikatakan terbaik setakat ini di Malaysia selepas siri Cicak-Man dan beberapa filem lain terbitan kompeni David Teo. Tak kurang juga mungkin, ialah teknik penggandaan watak lakonan Maya Karin dalam babak-babak awal filem ini, sangat menjadi!

Kesimpulannye, bagi aku Magika memang harus dipuji sebagai produk 1Malaysia yang mengagumkan. KRU ketika ini sedang dalam proses menyiapkan buah tangan terbesar mereka iaitu Hikayat Merong Mahawangsa. Filem ini dikatakan bakal menjadi filem terbesar di negara ini kerana bertaraf Hollywood, malah sudah menerima tempahan daripada lebih 200 buah panggung di luar negara. Sama-sama kita nantikan. Aku dah tengok traillernye, memang sangat mengujakan. Epik. Klasik. Berkualiti.

Next : Enthuran dan Jangan Pandang Belakang Congkak 2.

Nota : Anis Madhihah [Final] masih di peringkat akhir penulisan, insya-Allah akan disiarkan bila sudah bersedia. Selain itu, cerpen "Mak, Adik Nak ke Putrajaya" juga akan saya siarkan (sekadar suka-suka) lepas frust tak dapat join pertandingan yg dianjurkan oleh Perbadanan Putrajaya baru-baru ni.. 

0 comments: