Ahad, 20 November 2011

Insiden Seram



Aku penah mengalami beberapa kes seram. Antaranya, sparring ngan sorang tok guru silat yang dirasuk jin, berkawal dengan orang kampong selama sebulan ketika kampong kami diserang orang minyak, main game burung hantu kat sebuah pulau di Tasik Banding pd tahun 2007 dan beberapa lagi insiden. Tapi kes semalam, rasanya lebih menyeramkan.

Jam sudah 2.15 pagi, tapi aku masih belum mengantuk. Mata masih segar menonton movie James Bond lama berjudul Diamonds Forever. Waktu tu, hanya aku sorang yang masih berjaga di rumah. Mak dan ayah awal2 lagi dah tidur selepas menonton telefilem Sanggul Beracun. Dua orang adik aku yang masih berada di rumah pun tidur awal.

Aku jarang tidur depan televisyen. Selalunya aku akan tidur di ruang depan sebab aku tak suka tidur dlm bilik. Tp semalam, sbb tak mengantuk, aku pun lepak depan televisyen. Waktu tengah layan tak layan movie tu, tetiba aku dengar bunyi benda jatuh. Agak kuat bunyinya. Kerana terkejut, aku terus bingkas bangun dan menyalakan lampu. Aku tengok sekitar tapi tak ada apa2 yg berubah. Aku ke dapur, pun sama. Pelik.

Kemudian, aku tinjau dalam kak ngah aku plak. Pun sama, tak ada apa2 yg berubah atau bertaburan di atas lantai. Aku masuk plak bilik adik aku. Aku tengok sekitar terutamanya di atas lantai tetapi keputusannya tetap sama. Akhirnya, aku ke ruang depan. Aku nyalakan lampu. Tiba-tiba aku rase seram sejuk. Aku tengok semua sudut dan ruang terutamanya di lantai. Memang tak ada apa-apa yang berubah.

Namun, waktu aku nak padamkan lampu semula, tiba-tiba mataku terpandang sesuatu di atas lantai betul-betul di hujung kakiku. Sebuah bingkai berisi gambar kakak aku dan suaminya ketika mereka bergraduasi tahun lepas terlentang seperti merenung tajam ke arahku. Aku terkejut. Macam mana gambar ni boleh ada di sini. Aku amat maklum di mana gambar itu sepatutnya berada. Itu gambar yang sangat disayangi oleh kak ngah dan suaminya, dan sepatutnya tergantung di dinding bersama-sama gambar-gambar yang lain.

Tiba-tiba saja bulu tengkukku meremang. Aku tak jadi padamkan lampu. Aku toleh sekeliling. Kemudian aku tenung tempat gambar itu sepatutnya berada. Kelihatan dua paku masih kemas di tempatnya dan gambar-gambar yang lain juga tergantung seperti biasa. Piala-piala yang disusun di atas almari hiasan di bawah gambar-gambar itu juga kemas dalam formasi masing-masing, langsung tak terusik. Aku buntu. Kalau gambar itu jatuh, sudah pasti piala-piala itu berselerak terutamanya piala paling tinggi itu. Dan paling tak masuk akal, bagaimana gambar itu boleh terpelanting begitu jauh, kira-kira dua depa  dari dinding?

Aku tak fikir pencuri. Memang tak logik kalau itu kerja pencuri. Lagi tak logik kalau ada tikus atau kucing. Teori ia jatuh sendiri, aku tolak mentah-mentah. Mustahil. Kalau gambar itu terjatuh, sudah pasti paku yang menggantungnya juga tercabut. Dan alasan paling kukuh untuk aku tolak teori tersebut ialah, piala-piala di atas laci yang langsung tak terusik. Kalau betul ia jatuh, sudah pastilah ia akan mendarat di atas laci dan melanyak piala-piala tersebut. Bunyi yang sepatutnya terhasil jugak adalah lebih kuat dan hingar.

Kerana buntu, aku kejutkan emak. Syukurlah emak aku manusia paling mudah dikejutkan di dunia. Sekali panggil saja, mak terus bangun. Aku tak beritahu apa-apa, sebaliknya aku mintak mak lihat sendiri dan biarkan mak buat andaiannya. Malas nak panjang-panjangkan cerita. Tapi bila ayah aku pun bangun, teorinya lagi mudah. Dia dengan tegas mendakwa gambar itu jatuh sendiri. Ayah ambik gambar itu dan gantungkannya semula sebelum kembali tidur.

Tapi aku langsung tak dapat pejamkan mata. Banyak unsur pelik dalam insiden gambar tersebut jatuh. Aku terus bermain dengan andaian. Kan bagus kalau Conan ada waktu tu. Kurang-kurang, dia dapat rungkaikan misteri tu. Sebenarnya, tak lah misteri sangat. Cuma aku je yang fikir terlalu jauh dengan pelbagai teori. Sama ada ia jatuh sendiri atau dijatuhkan, itulah yang terus menggganggu fikiranku hingga kini.

Teori ada hantu yg terlibat dalam insiden tu, aku tolak terus!

1 comments:

Juliet_iRa~" berkata...

peliknya..huu..xkan leh jatuh sendiri?

kucing langgar x?;p