Rabu, 9 November 2011

Royal Belum – My Royal Notes [Chapter 1]


Assalamualaikum wbt..

Suatu pagi, sewaktu saya bersama teman-teman dari team belia berkunjung ke Bukit Larut untuk satu ekspedisi santai sekaligus juga reunion geng Royal Belum 2006, saya terusik dengan kenangan lama itu – menyertai perkhemahan lasak di sebuah hutan hujan tertua di dunia. 




Sebelum menyertai perkhemahan tersebut, saya cuma tahu Hutan Amazon sahaja yang hebat. Bahkan, daripada sekian banyak propaganda media, khabarnya Hutan Amazon yang berkali ganda lebih besar dan luas dari Hutan Hujan Royal Belum itu adalah yang tertua di dunia. Namun, kajian saintifik jelas membuktikan fakta tersebut menyalahi hakikat sebenar bahawa hutan tertua dan paling hebat diversitinya ialah Hutan Hujan Royal Belum yang terletak di kawasan Tasek Banding, Perak, bukannya Hutan Amazon! Usianya? Lebih 130 juta tahun!

Menariknya kawasan hutan hujan ini ialah ia memerlukan pengunjung mendapatkan permit sebelum memasuki mana-mana zon di situ. Ia diletakkan di bawah penguasaan pihak tentera, malah Kem Temengor yang terletak di kawasan ini juga cukup terkenal sebagai antara kem paling berjasa dalam sejarah pertahanan negara khususnya ketika era komunis.

Keluasan hutan hujan ini mencecah 290,000 hektar. Secara relatif, ia memang kecil jika hendak dibandingkan dengan Hutan Amazon yang diagung-agungkan oleh Barat itu. Namun, Hutan Hujan Royal Belum juga menyimpan pelbagai diversiti yang unik dan sukar ditemui di kawasan lain di dunia. Kawasan hutan di sini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian atas yang meliputi keluasan 117,500 hektar dengan hutan tebal hingga memasuki kawasan sempadan Thailand-Malaysia dan bahagian bawah yang terdiri daripada hutan sekunder.




Kenapa Belum?

Mungkin ia cuma mitos, tetapi seperti kebanyakan nama tempat lain yang diwartakan di negara kita, Belum juga mendapat namanya daripada elemen alam iaitu bunyi belalang besar yang menjadikan kawasan hutan ini sebagai habitat mereka.

Belum! Belumm! Belummm!! Begitulah bunyinya. Ia memang benar-benar berlaku. Bagi mereka yang pernah atau selalu berkunjung ke sini pasti dapat menangkap bunyi ini di sekitar kawasan Royal Belum.

The Royal Rainforest

Kemuncak persada Belum tercatat dengan megahnya pada tahun 2003 apabila ia secara rasmi dimahsyurkan sebagai hutan diraja oleh Sultan Perak dan diberikan nama baharu iaitu Royal Belum.

Sebelum ini, pelbagai nama pernah digunakan seperti Tasik Banding dan Tasik Temengor yang kesemuanya merujuk kepada tempat yang sama yang kini dikenali sebagai The Royal Belum Rainforest.

Pada 17 April 2007, seluas 117,500 hektar kawasan hutan di Royal Belum telah diwartakan di bawah Enakmen Perbadanan Taman Negeri Perak 2001 oleh Kerajaan Negeri Perak sekaligus menjadikan kawasan hutan yang diwartakan ini sebagai kawasan hutan pemeliharaan penuh dan terhindar daripada sebarang aktiviti pembangunan fizikal yang melampau.

Kekayaan Diversiti

Apabila kita bercakap tentang hutan hujan di dunia, perlu diingat, setiap satunya mempunyai diversiti yang berbagai-bagai. Usah terlalu ghairah membandingkan Royal Belum dengan Hutan Amazon kerana darjatnya yang amat jauh berbeza.

Berdasarkan penemuan terkini, Royal Belum menyimpan khazanah alam yang amat besar. Ia memiliki lebih 3,000 spesies flora selain 64 spesies paku-pakis, 62 spesies tumbuhan berlumut dan 23 jenis ikan sungai yang menjadikan kawasan hutan termasuk sungai serta tasik sebagai habitat. Antara spesis terkenal di sini ialah kelah yang sering menjadi buruan kaki pancing khususnya masyarakat Orang Asli yang mendiami sekitar hutan tersebut.

Sukar untuk dihuraikan secara terperinci di sini tentang kehebatan setiap inci Royal Belum. Ia memerlukan satu set ensiklopedia dengan kajian yang menyeluruh, dan tentunya ia memerlukan lebih banyak masa dan kos untuk disempurnakan.

Bersambung..

0 comments: